Krótki słownik podstawowych zwrotów
1. Statystyki, itd.
AS/ATS/ASPD (Attack Speed) – Szybkość ataku.
AP (Ability Power) – Moc umiejętności.
AD (Attack Damage) – Obrażenia fizyczne.
Lethality (Armor Penetration) – Przebicie pancerza.
AoE (Area of Effect) – Obszar działania (np. danego spella).
MPen (Magic Penetration) – Przebicie odporności.
MR/MRes (Magic Resistance) – Odporność na magię.
MS (Movement Speed) – Prędkość poruszania się.
2. Linie
---------------------------------------------------------------------------
TOP - Górna aleja.
Jungle - Dżungla .
Mid - Środkowa aleja.
ADC - AD Carry ( strzelec który zbiera całą farmę i zdobywa zabójstwa ).
Support - Wsparcie ( Support pomaga drużynie i gra na lini z AD Carry).
3. Rozgrywka
---------------------------------------------------------------------------
Bait - Prowokowanie przeciwnika do zbliżenia się wcześniej zastawionej zasadzki.Backdoor – Atakowanie wież/nexusa gdy w pobliżu nie ma przeciwnej drużyny ( np. robią barona, twoja drużyna leci na obronę, a Ty wbijasz się w bazę przeciwnika i usiłujesz skończyć grę ).
BRB (Be right back) – Zaraz wracam.
Freezing - Trzymanie minionów w jednym miejscu i dzięki czemu odcięcie enemy od farmy.
Hyper Carry - Hypercarry to postać która ma lepsze late od innych w którym sama potrafi wygrać grę.
Bruiser - Postać zadająca sporo obrażeń, jednocześnie posiadającą niezłą przeżywalność.
Buff - Pozytywny efekt mający wpływ na danego bohatera / modyfikacja bohatera/przedmiotu/mechaniki zwiększająca siłę tegoż bohatera/przedmiotu/mechaniki.
Burst - Duża ilość obrażeń zadawanych w bardzo krótkim czasie.
Care - „Zachowaj ostrożność” (często jako ostrzeżenie przed możliwością ganku).
Caster/Mag - Postać, która dzięki umiejętnościom jest w stanie zadać spore ilości obrażeń (fizycznych lub magicznych) w krótkim czasie.
CC Crowd control – Wszelkiego rodzaju efekty mające wpływ na mobilność przeciwnika (stuny, slowy, itd.).
CD (Cooldown) – Czas oczekiwania na ponowne uzycie umiejętności.
CDR (Cooldown reduction) – Skrócenie czasu odnowienia.
Chain CC - Używanie na championie CC jedno po drugim.
Channeling/chanelowane - Niektóre umiejętności wymagają, aby bohater skupiał się na nich i nie wykonywał żadnych innych czynności.
Chase - Gonitwa za przeciwnikiem.
Co-op - Współpraca 5 graczy (lub 3 na Twisted Treeline) w meczu przeciwko sztucznej inteligencji.
Commit - Nie wycofywać się, czyli walczyć dopóki bitwa się nie skończy lub champion nie zostanie zabity.
Counter Pick - Wybranie championa radzącego sobie wyjątkowo dobrze z konkretnym championem przeciwnika.
Creeps/Kripy - Miniony.
CS (Creep Score) – Ilość zabitych stworów.
CV (Clairvoyance) – Jasnowidzenie.
D/Def (Defend) – Bronić wieży/bazy bez agresywnych wypadów.
DC (Disconnected) – Gracz został rozłączony.
DD (Direct damage) (bezpośrednie obrażenia) / Double Damage (podwójne obrażenia, termin używany cześciej w Docie).
Debuff - Negatywny efekt działający na danego championa; przeciwieństwo buffa.
Dive - Gonitwa za celem, aż do strefy zwiększonego niebezpieczeństwa (okolice wież przeciwnika).
Dodge Wyjście z ekranu wyboru bohaterów.
DoT (Damage over Time) – Obrażenia.
Face check - Sprawdzenie czy przeciwnik kryje się w krzakach poprzez wejście championem do tychże krzaków; bardzo ryzykowne działanie.
Farm/Farmienie - Zabijanie minionów w celu zdobycia złota oraz doświadczenia.
Fed/feednięty - Champion, który zgarnął dużo killi i/lub creepów, w związku z czym jego potęga niesamowicie wzrosła.
Feed/feedować - Chronicznie być zabijanym przez przeciwników, dając im złoto i doświadczenie. Gracza, który feeduje nazywamy feederem.
Focus/focusować - Podczas walk skupiać się na jednym wybranym przeciwniku.
Fog - Mgła wojny – obszar, który nie jest widziany przez żadnego z sojuszniczych championów, minionów oraz struktur.
FFS - Można określić to jako do k**wy nędzy. :D
Gank - Zainicjowanie walki w przewadze liczebnej; w początkowej fazie gry zazwyczaj z pomocą junglera lub postaci z mid lane.
Harass/harassowanie - Wywierać nieustanną presję na przeciwniku, najczęściej podczas przeciwnikowi obrażeń przy każdej możliwej okazji.
Invade - Zapuścić się na terytorium przeciwnika, zazwyczaj do jungli. Manewr wykonuje się zwykle na początku rozgrywki w celu ukradnięcia blue lub red buffa.
KS (Kill Steal) – obwinianie sojusznika za wykonanie ostatniego hita na przeciwnym championie. Ale nie warto tego używać, ponieważ liczy się globalny gold.
Meta/Metagame - Aktualny styl gry, składający się z ułożenia championów na liniach.
MIA (Missing In Action) – Powiadomienie, że z jakiejś linii zniknął przeciwnik (na serwerach erupejskich częściej spotyka się „ss” zamiast „mia”).
Nerf - Modyfikacja pewnej mechaniki czyniąca ją słabszą; przeciwieństwo buffa.
OP (Overpowered) – Zbyt potężna (zazwyczaj o postaci).
Peeling - Używać CC, aby powstrzymać przeciwnika przed atakowaniem sojuszników.
Ping - Oznaczenie graficzne i dźwiękowe danego miejsca na mapie (wywoływane przez alt + lewe kliknięcie) / czas przepływu danych pomiędzy Tobą, a serwerem mierzone w milisekundach.
Poke - Forma harassu, polegająca na ciągłym zadawaniu niewielkich obrażeń celem osłabienia przeciwnika.
Push - Czyszczenie kolejnych fal minionów/kolejnych wież celem zbliżenia się na danej linii do inhibitora przeciwnika.
Rage - Frustracja w trakcie gry.
Ragequit - Sytuacja, w której gracz wychodzi z gry z powodu zbytniego wzburzenia.
Roamer - Champion nie przypisany na stałe do żadnej linii, ale kontrolujący mapę i często gankujacy inne linie.
Roamowanie - Przemieszczanie się pomiędzy liniami w celu zdobycia killa.
Snowball ,,Efekt kuli śnieżnej” – Sytuacja w której dzięki zdobytej przewadze champion dominuje w danej rozgrywce.
Sustain/Sustainability - Zdolność championa do zostawania na linii, bez konieczności powrotu do bazy.
Zone/Zoning - Taktyka używana, aby pozbawić przeciwnika dopływu doświadczenia oraz złota.
---------------------------------------------------------------------------
Informacje brane są z poradnika:
https://how2win.pl/slownik
Macie tam wszystkie pojęcia z ligi.
Świętnie , dzięki
OdpowiedzUsuń<3 !
Usuń